تحلیل مفصل آزمون ۳۰ بهمن MSRT

تحلیل ازمون

بخش اول: شنیداری (Listening)

شنیداری بلند ?

همان طور که پس از برگزاری آزمون مهر ۹۹ انتظار می رفت، سوالات شنیداری در آزمون ۳۰ بهمن نیز به همان سبک مهر ماه طراحی شده بودند(شاید کمی هم مشکل تر). البته از طرف دیگر انتظار می رفت که با توجه به آمار بسیار محدود قبولی آزمون قبلی (اگر نمره ۵۰ ملاک باشد) و همچنین اوضاع کنونی دانشجویان در شرایط کرونا ? و لغو پی در پی آزمون ها و ایجاد مشکلات عدیده و عمده برای دانشجویان به واسطه عدم ارایه نمره زبان به دانشگاه ها، آزمون در یک سطح نرمال طراحی شود اما متاسفانه این مهم در این آزمون نیز میسر نشده بود و به همان سبک مهرماه سوالات طراحی شده بودند.

اما دقیقا سبک جدید سوالات شنیداری چگونه است؟!

در آزمون های مهر و بهمن ۹۹ سوالات شنیداری کاملا خود طراح و ایرانیزه شده بودند‌. اما منظور از این چیست؟ دوستان عزیز سوالات شنیداری آزمون مهر و بهمن را در هیچ منبع، کتاب، رفرنس و … در هیچ جای کره خاکی نمی توانید پیدا کنید. چرا؟! به این دلیل که در سبک جدید و البته غیر استاندارد و همچنین غیر کارشناسی، سوالات شنیداری توسط طراحان بومی طراحی می شود. این مهم را به راحتی می توان از روی اینتونیشن های گفتاری و لهجه کاملا فارسی مکالمه کنندگان فایل های صوتی، متون بسیار طولانی و غیر منسجم انتخاب شده از کتب علمی و تخصصی دیگر رشته ها به زبان اصلی برای درک مطلب شنیداری بدون توجه به فاکتورهای مورد نیاز سنجش، که اصلا مناسب سنجش توانایی شنیداری، حتی برای افرادی که گوش قوی دارند نمی باشد و همچنین صورت های سوالات بیش از حد طولانی که تلاش می کنند مفهومی را از متن سوال کنند(که در بخش بلند به صورت نوشتاری هم اورده می شود) و از طرف دیگر گزینه های بیش از حد طولانی که برای سوالات طراحی شده اند ، متوجه شد.

البته مطالب غیر استاندارد دیگری هم در این سوالات مطرح هستند که خود می توانند به عنوان تکنیک هایی برای پاسخ به این سوالات باشند(این تکنیک ها در بخش تکنیک های ابداعی به صورت تصویری تدریس و در بسته های ما بعد از آزمون مهر ماه قرار داده شدند).
در واقع در بخش شنیداری بلند تنها پوسته ای از شنیداری های استانداردی که در سراسر دنیا آزمون می شوند باقی مانده است. یعنی از نظر ظاهری یک مکالمه استاد دانشجو و ۳ لکچر را شامل می شوند. و هیچ نشانی از سوالات استاندارد ندارد. چه بهتر بود حال که طراحان سوال در این بخش به خودکفایی رسیده اند، از اسامی فارسی و ایرانی نیز به جای اسامی انگلیسی همچون Jill و یا Dr.kent استفاده می کردند که ابداع را به اتمام رسانده باشند‌. کاری که به قاطعیت می توان گفت در آزمون های بومی هیچ جای دنیا برای بخش شنیداری سوالات طراحی نمی شوند و در آزمون MSRT برای اولین بار اتفاق افتاده است.

شنیداری کوتاه ?

در بخش شنیداری کوتاه نیز همین مشکلات وجود دارد اما با توجه به کوتاه بودن این بخش استاندارد بهتری را دارا هستند و به راحتی با تکنیک ها قابل پاسخ دادن هستند. این تکنیک ها به طور بسیار فشرده در بسته های ورژن ۰۷.۹۹ به بعد به صورت تصویری تدریس شده اند.

نتیجه گیری نهایی

با توجه به سبک غیر طبیعی و غیر استاندارد سوالات دستیابی به نمرات بالا در این بخش تقریبا نشدنی است. اما دوستانی که تکنیک های ویدیویی ضبط شده ما در بسته را مشاهده کرده بودند از بخش شنیداری کوتاه به راحتی می توانستند به ۵ تا ۷ سوال پاسخ دهند همچنین با استفاده از تکنیک های ابداعی تدریس شده ما می توانستند به نمره حدود ۱۰ تا ۱۲ در بخش شنیداری بلند دست پیدا کنند در واقع با مشاهده ویدیو های آموزشی و همچنین کمی تمرین دستیابی به نمره ۱۵ تا ۱۸ در بخش شنیداری امری میسر و دست یافتنی بوده است.

برای آزمون های بعدی چه کنیم؟

برای آزمون های ۷ و ۸ اسفند مشاهده ویدئو های آموزشی بخش شنیداری قطعا” توصیه می شود.
همچنین بر آنیم که بعد از آزمون های اسفند تکنیک های ابداعی جدیدی را نیز به مجموعه قبلی اضافه و تدریس کنیم. خبر های خوبی هم برای آزمون های بعد از اسفند داریم که به موقع اطلاع رسانی می گردد.

آزمون MSRT

بخش دوم: گرامر

در این بخش نیز به سبک آزمون مهرماه سوالات از ترکیب ۲۰ سوال چهار گزینه ای و ده سوال تصحیح خطا تشکیل شده بود‌. در این بخش نیز کلیه سوالات خودطراح بودند. با این تفاوت که برای جبران ابتکارات بخش شنیداری کمی ساده تر از قبل طراحی شده بودند. نکات گرامری معمول و حتی ساده در ۲۷ سوال به چشم می خورد صرفا چند سوال از بقیه کمی مشکل تر بودند. در این بخش مطالعه تنها ۵ یا ۶ پرکتیس تست موجود در بسته با پاسخ های تشریحی مفصل شما را از مطالعه هر چیز دیگری بی نیاز می کرد. در واقع دانشجویانی که بسته های ما را تهیه کرده بودند و حتی ۵ الی ۶ پرکتیس تست گرامر را خوب کار کرده بودند( حدود ۲۵۰ سوال) به راحتی می توانستند به بیش از ۲۰سوال گرامر پاسخ دهند‌.

برای آزمون های بعدی چه کنیم؟

برای آزمون های ۷ و ۸ اسفند مطالعه ۶ یا ۷ پرکتیس گرامر با جواب های تشریحی داده شده می تواند شما را به مرز آمادگی برای سوالات این چنینی برساند.(البته اگر در همین سطح سوالات ارائه شوند)

بخش سوم: درک مطلب

در این بخش نیز به روال گذشته ۴ درک مطلب ده سواله به صورت کاملا خودطراح مطرح شده بود، درک مطلب ها نیز کمی نسبت به قبل ساده تر بودند، از ۴۰ سوال درک مطلب ۲۰ سوال در مورد لغات، حدود ده سوال استنباطی و حدود ده سوال مستقیم بودند، سطح کلمات انتخاب شده چندان مشکل نبود و دانشجویانی که ویدیوی تکنیک های درک مطلب ما را مشاهده کرده بودند و با کمی تمرین بر روی درک مطلب های بسته(که مملو از همین درک مطلب های خودطراح MSRT بودند) کار سختی در پاسخگویی به سوالات درک مطلب نداشتند. همچنین تعداد زیادی از لغات سوال شده از لغات درک مطلب های قبلی بوده است.

برای آزمون های بعدی چه کنیم؟

برای آزمون های ۷ و ۸ اسفند، مشاهده ویدیوی تکنیک های تدریس شده در بسته توصیه اکید می گردد. همچنین تمرین پیاده سازی و تمرین بر روی درک مطلب های بسته تا جای ممکن توصیه می شود.

✅ به زودی و پس از آزمون های اسفند و برای آزمون های ۱۴۰۰ برنامه ویژه ای خواهیم داشت.

خبر های خوبی درراه است …

به شما اطمینان میدهیم به یاری خدا همواره و در هر شرایطی از صمیم قلب در کنار شما خواهیم بود تا از سد نمره زبان به آسانی عبور کنید.

به امید موقیت و قبولی همه عزیزان❤️
گروه دکتردشتی

لینک های مفید :

سفارش بسته MSRT دکتر دشتی

مشاهده جزئیات بسته فراتر از 60 دکتر دشتی

کانال تلگرام دکتر دشتی

صفحه اینستاگرام دکتر دشتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *