آزمون MSRT

یکی از با سابقه ترین، معتبر ترین و معروف ترین آزمون های زبان در ایران است. که توسط سازمان امور دانشجویان برگزار می گردد. MSRT مخفف انگلیسی نام وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری (Ministry of Science, Research and Technology (است. نام سابق این آزمون MCHE است که برگرفته از نام قبلی این وزارت خانه یعنی وزارت فرهنگ و آموزش عالی می باشد، پس از تغییر در نام وزارت مذکور، نام آزمون نیز تغییر کرده است. جالب اینجاست که هنوز در برخی از موسسات، ارگان ها و دانشگاه ها با نام MCHE شناخته می شود و در بخشنامه های ایشان با این نام به کار می رود.

موارد استفاده آزمون

الزام جهت اعزام به خارج دانشجویان شامل هزینه شخصی، بورسیه و فرصت مطالعاتی

داوطلبان ورود به دوره های دکتری تخصصی جهت مصاحبه (امتیاز دارد)

دانشجویان دکتری تخصصی جهت آزمون جامع و دفاع از پایان نامه

داوطلبان عضویت در هیات علمی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی جهت مصاحبه

داوطلبان استخدام در پاره ای از ارگان ها و وزارت خانه ها( مانند وزارت نفت)

حد نصاب های مورد تایید(نمره قبولی)

آزمون MSRT تقریبا مورد تایید تمامی دانشگاه ها ، مراکز آموزش عالی، پژوهشکده های کشور می باشدو تنها تفاوت بین دانشگاه ها در این زمینه نمره حدنصاب مورد قبول ایشان می باشد. در ادامه به ارائه پاره ای از این حد نصاب ها خواهیم پرداخت:
معمولاً نمره مورد تایید اکثر دانشگاه های وزارت علوم برای این آزمون بین 50 تا 60 است. پاره ای از دانشگاه ها همچون دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه اصفهان و ... نمره 60 از این آزمون را به عنوان مجوز دفاع مورد پذیرش قرار می دهند. البته در موارد اندک و برای رشته های خاص مانند معارف، الهیات و در بعضی از دانشگاه ها نمره مورد تایید 45 است. همچنین برخی از دانشگاه ها ممکن است نمره پایین تری از نمره اصلی مورد تاییدشان را به صورت مشروط جهت شرکت در آزمون جامع قبول کنند و به دانشجویان تا زمان دفاع جهت نمره قطعی فرصت دهند.
نمره مورد تایید دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد در گذشته ای نه چندان دور 60 بود اما در حال حاضر با توجه به درخواست های مکرر دانشجویان در بخشنامه جدید نمره 50 به عنوان قبولی و نمره 40 به عنوان نمره مشروط جهت شرکت در آزمون جامع مورد تایید است. طبق بخشنامه جدید دانشجویان وردوی جدید در نیمسال اول موظف به ارائه نمره زبان هستند.
نمره مورد تایید دانشگاه های زیر مجموعه وزارت بهداشت برای سال تحصیلی 99-98 به صورت مشروط 49 تا 54 و به صورت قطعی 55 می باشد. همچنین برای سال تحصیلی 1400-1399 نمره مشروط 54 تا 59 و نمره قطعی 60 می باشد.
نمرات زبان مورد تایید دانشگاه ها ممکن است دستخوش تغییر شود در رابطه با نمره دقیق مورد تایید دانشگاهتان بهتر است با تحصیلات تکمیلی محل تحصیل خود در ارتباط باشید.

ساختار آزمون MSRT

این آزمون از سه بخش شنیداری(Listening)، گرامر (Structure and Written expression) و درک مطلب (Reading Comprehension) تشکیل شده است. این آزمون در مجموع دارای 100 سوال و بدون نمره منفی می باشد.

بخش شنیداری

این بخش حاوی 30 سوال است که 6 تا 8 سوال آن شنیداری کوتاه و بقیه شنیداری بلند می باشد. در بخش شنیداری کوتاه سوالات در آزمون به شکل نوشتاری موجود نیست و فقط چهار گزینه ارائه می گردد. در بخش شنیداری بلند معمولاً 4 پارت شنیداری شامل لکچر(سخنرانی) و کانورسیشن(مکالمه) ارائه می گردد. بدین صورت که ابتدا لکچر ها( سخنرانی ها) و یا مکالمه ها بین معمولاً دو و یا چند نفرپخش می شود و سپس پس از اتمام متن، سوالات پرسییده می شود. در این بخش متن سوالات و چهار گزینه به صورت تایپ شده در اختیار داوطلبان قرار می گیرد.
زمان پاسخگویی به این بخش پس از پایان CD به اتمام می رسد و معمولاً بین 30 تا 35 دقیقه می باشد.

بخش گرامر

این بخش حاوی 30 سوال و از دو نوع سوال تشکیل شده است. 15 سوال اول به صورت چهار گزینه ای می باشند و بقیه سوالات از نوع تصحیح غلط هستند. در این نوع سوالات زیر چهار کلمه یا عبارت خط در یک جمله خط کشیده شده است و داوطلب بایستی با استفاده از دانش گرامر خود، کلمه یا عبارت غلط از نظر دستور زبان را پیدا کند. مدت زمان پاسخگویی در این بخش 20 دقیقه می باشد.

بخش درک مطلب

این بخش شامل 40 سوال و در قالب چهار درک مطلب مورد سوال قرار می گیرد، و معمولاً هر درک مطلب 10 سوال دارد. از بین سوالات درک مطلب حدود 14-16 سوال به مترادف لغات و معمولاً یک یا دو سوال به مرجع ضمیر اختصاص می یابد. بقیه سوالات در مورد درک متن می باشند. مدت زمان پاسخگویی به این بخش 55 دقیقه در نظر گرفته می شود.

موفقیت در آزمون

نکات قابل توجه

نحوه ثبت نام

از آزمون مرداد ماه 98 به بعد کلیه امور مربوط به ثبت نام، دریافت کارت و کارنامه از طریق سامانه سجاد به نشانی portal.sarog.ir انجام می گیرد. ضمناً سایت جدید همواره در هنگام ثبت نام با ازدحام روبرو می گردد و با اختلال همراه می باشد. برای ثبت نام حتماً در ساعات اولیه در سامانه حاضر باشید و دو ساعت وقت برای انجام ثبت نام در نظر بگیرید. توجه داشته باشید که حوزه های پرطرفدار مانند تهران، تبریز و .. به سرعت تکمیل ظرفیت می گردند. ضمناً در هنگام ثبت نام از کانال تلگرام و پیج اینستا لحظه به لحظه با شما همراه خواهیم بود و تا جای ممکن در جهت کاهش استرس شما عزیران اطلاع رسانی های لازم انجام می گیرد.

دوستان عزیز لازم است قبل از ثبت نام حتماً در سامانه سجاد پروفایل ایجاد کنید.کلیه داوطلبین لازم است در سامانه سجاد قبل از زمان شروع ثبت نام آزمون پروفایل ایجاد کنند. جهت ایجاد پروفایل به سامانه portal.sarog.ir مراجعه و پس از ورود به قسمت ثبت نام اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید تا کد تاییر برای شما ارسال گردد. پس از دریافت کد و ورود به سایت داوطلبینی که در سامانه قبلی MSRT ثبت نام داشته اند، نیاز به کار خاصی ندارند و اطلاعات ایشان در سربرگ آزمون زبان قسمت ویرایش اطلاعات فردی قابل مشاهده است. اما در صورتی که در سامانه قبلی ثبت نام انجام نداده اید پس از ورود به سایت از سربرگ آزمون زبان اطلاعات مربوطه را وارد و مدارک خواسته شده شامل کارت ملی، عکس، صفحه اول شناسنامه و مدرک رو آپلود کنید. این مراحل برای داوطلبینی که در سامانه قبلی ثبت نام نداشته اند، بایستی حتما در ساعات اداری انجام گردد. پس از ورود مشخصات و آپلود مدارک، اطلاعات شما توسط ادمین سایت در چند ساعت آینده تایید می گردد و پروفایل شما جهت ثبت نام در روز آزمون آماده است. توجه داشته باشید که این مراحل را حتماً چندین روز قبل از تاریخ شروع ثبت نام انجام دهید تا با مشکل مواجه نشوید و پروفایل شما برای روز ثبت نام آماده باشد.
راهنمای تصویری برگرفته از سامانه سجاد

نحوه راستی آزمایی و ارائه نمره به دانشگاه

به این شکل است که کد و لینک ارائه شده و همچنین QR کد موجود بر روی کارنامه به دانشگاه ارائه می گرددو دانشگاه از طریق پورتال سجاد صحت کارنامه را ارزیابی می کند

هزینه ثبت نام

هزینه ثبت نام در آزمون برای سال 98 مبلغ 60000 تومان است.

منابع آزمون MSRT

طبق اعلام سامانه ثبت نام کلیه منابع آزمون های تافل می تواند برای این آزمون مورد استفاده قرار گیرد. اما کتاب های بارنز، لانگمن و آفیشال گاید برای مطالعه مفید هستند. همچنین در بخش گرامر نیز سوالات تافل pbt گذشته موسوم به جزوه چینی از منابع اصلی آزمون است. با مطالعه بسته MSRT ما شامل سوالات ادوار گذشته و بانک سوالات این ادوار نیز به مطالعه هیچ منبع دیگری نیست.

گروه زبان دکتر دشتی (‌بسته های آزموشی MSRT وMHLE و تولیمو)

بسته MSRT (فراتر از 60)

با سفارش بسته MSRT (فراتر از 60) گروه زبان دکتر دشتی با خاطری آسوده آزمون دهید .

مشاهده جزئیات سفارش بسته

4 Comments

  1. اسماعیل شجری گفت:

    با سلام خدمت آقای دکتر دشتی
    باسلام خواستم از بسته آموزشی msrt تشکر کنم. دست مریزاد. واقعا عالی بود و من با یک بار خواندن آن توانستم نمره قبولی را بیاورم در حالی که قبل از آن بارها امتحان داده بودم ونتیجه نگرفته بودم.
    من از لیسنینگ نمره 21 آوردم .
    بسته آموزشی شما را به چندین نفر معرفی کرده ام.

    • admin گفت:

      سلام. از این بابت بسیار خوشحال هستیم. باعث افتخار ماست که توانسته ایم بهتون کمک کنیم. ان شا الله در بقیه مراحل نیز پیروز باشید.

  2. طاهری گفت:

    با سلام و احترام جزوه شما برای آزمون mhle هم کاربرد دارد ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *